Prosím ušetrite si svoje pohŕdavé poznámky ovplyvnené názorom z hlúpeho rovnomenného akčného filmu. Ten knižku vykradol tak dokonale, že mám chuť scenáristu a režiséra za to zabiť. Úplne a totálne prevrátil pointu a zmysel románu, Veci z filmu ako bezduché zabíjanie akýchsi chrobákov, milostný vzťah Rica k Ibanezovej, boli v knižke len okrajovo, a naopak, veľmi dôležité prvky ako rozbor morálnych hodnôt spoločnosti a ich prehodnocovanie na základe udalostí bežného života, silové bojové obleky, dôvody vedenia vojen, rozbor a analýza histórie a následná aplikácia na súčasnosť, úloha armády a jej začlenenie do bežného života boli vo filme spomenuté len okrajovo, alebo vôbec nie.
Celá pointa knihy, nad ktorou sa oplatí zamyslieť, bola vyjadrená v prvých zhruba piatich minútach filmu najmä v scéne z vyučovania - a potom je to už len omáčka.
Je to niečo, ako žiť úžasný, krásny, ale aj náročný život primabaleríny, a potom sa o sebe dočítať "strhujúci" životopis v bulvárnom týždenníku, z ktorého by bolo čitateľom úplne zrejmé len to, koľko dostala za život ocenení, a najmä koľko mala sexuálnych partnerov a afér s kolegami. Úžasné, však? Preto prosím, prečítajte si knihu a zistíte, že film je len hlúpy odvar pozlátka a to hodnotné jadro bolo vyhodené. (Ak nemáte zdroj, pomôžem)
Heinlein vo svojom románe prorocky opísal, ako sa zhoršovala morálka spoločnosti v 20. a 21. storočí (dej knihy sa odohráva neidentifikovaných pár desiatok rokov v budúcnosti) a ako z toho nakoniec ľudská civilizácia vykorčuľovala. Román písal v sedemdesiatych rokoch minulého storočia a napriek dosť pesimistickému náhľadu na vývoj, bol pravde stále veľmi vzdialený.
Základom jeho (takmer dokonalej) spoločnosti je určitý princíp, ktorý aj mne vyráža dych svojou jednoduchosťou a pritom genialitou.
Ide tu o princíp, kde spoločnosť tvoria dva druhy ľudí. CIVILISTI a OBČANIA. Civilisti majú všetky bežné práva ako každý normálny človek, takmer ako dnes. Ale občania sú trošku vyššie. Sú to jedinci, ktorí svojim dobrovoľným rozhodnutím dokázali, že "blaho celej spoločnosti (národa, rasy, civilizácie) je viac, ako ich vlastný život". Ak to skonkretizujem - jedine tí, ktorí sa dobrovoľne prihlásili do armády, prešli (a prežili) výcvik, bojové nasadenie a uvoľnenie z armády, majú určité privilégiá navyše oproti civilistom, napríklad právo voliť a byť aj zvolený do štruktúr, ktoré riadia spoločnosť, či stať sa oným plnoprávnym "občanom". Aké ďalšie výhody to malo, sa už v knihe síce konkrétne nepíše, ale princíp je snáď jasný a tie výhody si môže snáď každý domyslieť. Za všetky len niekoľko kľúčových viet:
- v našom systéme je každý volič a (vyšší) úradník človek, ktorý preukázal dobrovoľnou a ťažkou službou, že kladie dobro skupiny nad osobné výhody.
- Doplnkom autority je zodpovednosť. (A práve tu zlyháva náš demokratický systém, pretože naši politici, teda ľudia s najvyššou autoritou ktorú sme im odovzdali tým, že sme ich zvolili, majú paradoxne najmenej zodpovednosti)
- Ako z praktických, tak z matematicky overiteľných morálnych dôvodov musia byť autorita a zodpovednosť vyrovnané –– inak začne vyrovnávanie s rovnakou určitosťou ako tečie prúd medzi bodmi o rozdielnom napätí. Pripustením nezodpovednej autority rozosejete skazu; pretože volať k zodpovednosti človeka za čokoľvek, čo nemôže kontrolovať, je slepé a idiotské správanie.
-Pretože zvrchované občianstvo je najvyššia ľudská autorita, zaisťujeme, aby každý, kto ju požíva, prijal aj najvyššiu spoločenskú zodpovednosť – vyžadujeme, aby každá osoba, ktorá si praje vykonávať kontrolu nad štátom, nasadila svoj vlastný život – a v prípade potreby ho stratila – k zachovaniu života štátu. Najväčšia zodpovednosť, ktorú môže človek prijať, sa tak vyrovnáva najvyššej autorite, ktorú človek môže uplatňovať. Jing a jang, dokonalé a vyrovnané.“
---------------------------------------------- V románe majú napríklad na škole predmet "morálna filozofia". Predmet, na ktorom ste povinní byť, avšak sa neznámkuje. Človek, ktorý tento predmet viedol a vyučoval, akýsi Dubois... no, poviem vám úprimne, tak ako to bolo v knižke podané, keby na každej škole bol len jeden takýto učiteľ a učil toto, strčil by do vrecka celý učiteľský zbor a dnes by to na svete vyzeralo inak.
Svoju úvahu by som zakončil prianím, aby sa vyššie zmienené princípy čím skôr dostali do praxe, inak tu uvidíme taký rozvrat a chaos, že sa ľudia budú báť vychádzať na ulicu už aj za bieleho dňa. (Čo sa občas a niekde už vlastne deje).
------------------------------
Člověk je tím, čím je, divoké zvíře s vůlí i schopností (dosud) přežít proti veškeré konkurenci. Dokud nepřijmete tohle, všechny řeči o morálce, válce, politice – jen si řekněte, co dalšího vás napadne – jsou nesmysl. Správná morálka vyrůstá ze znalosti, co člověk je – ne co z něj dobrodějové a "dobře–to–myslící tetičky Nelly" chtějí mít.
(Inak povedané, buď prijmeme fakt podstaty človeka ako nadmerne inteligentnej šelmy a prispôsobíme tomu všetko, alebo sa tou dnešnou prehnanou humanizáciou a humanitou utlčieme k smrti.)
------------------------------
Heinlein je autor prevažne sci-fi románov a poviedok, ale jeho prístup k problematike, téme a štýl písania je jedinečný, ide tak hlboko do podstaty problémov súčasného sveta, že si sami začnete klásť otázku, či píše sci-fi, alebo romány s hlbokými myšlienkami, ktoré nás menia k lepšiemu. A dosť často ani nepredkladá hotové odpovede. Iba sa pýta. Nasmeruje čitateľa tak, že pri svojich odpovediach zisťuje, aké je jeho zmýšľanie patetické a často nesprávne.
Komentáre
.
Velmi sa mi paci tato myslienka. Sci fi neznasam, ale tvoje zhodnotenie ma zaujalo . Mozno po nom niekedy siahnem.
Uz len ta vypichnuta veta je zaujimava.
Tak tak predstava človeka o dobrom človeku je pofiderná, rovnako pofidérna ako snaha človeka dodržovať ju .Hm, ktovie ako by to vyzeralo, keby sme pustili paru všetci von ;)
Veľmi dobre spracované...
Tá kniha ma celkom zaujala a keby že mi ešte aj ten zdroj povieš, tak možno ju - na začiatok - raz skúsim prečítať aj ja.
P.S. Ak prečítaš aj niečo iné - tak sa už teraz sa máme na čo tešiť ako nám to podáš.. :-)
fakt zaujimave :)